Godt i gang i Californien

Henning Larsen på træningstur i ørkenen med dansk-nordmanden Johnny Stausholm, der også forbereder sig i ørkenen . Fotograf: Frode Ueland

Henning Larsen på træningstur med dansk-nordmanden Johnny Stausholm, der også forbereder sig i ørkenen . Fotograf: Frode Ueland

Henning Larsen bruger de første dage i ørkenen på at tilvænne sig varmen, mens holdet er i fuld gang med de utallige forberedelser inden løbets start den 13.

Temperaturerne i ørkenen har rundet 40 grader, og det er her Henning Larsen opholder sig i øjeblikket. Han har tidligere haft store problemer med varmen, som har givet ham krampe, opkast og diarre, når den knastørre varme rammer som en mur kort efter start.

Derfor er håbet, at opholdet kan mindske varmechokket, og han kommer lettere gennem ørkenen i år.

– Det er frygtelig varmt herude. Her er cirka 41-42 grader, og jeg tror på, at kroppen vænner sig til varmen. Så det er lige før, jeg fryser nu, siger Henning Larsen fredag aften, hvor temperaturen er faldet til 31 grader.

De seneste dage har han trænet moderat i varmen og øvet nedkørslen af glaselevatoren. En tur der på grund af den tørre varme tidligere har givet ryttere problemer med at tørre så meget ud i munden, at det har givet en kemisk lungebetændelse. Noget, som har tvunget ryttere til at måtte udgå.

– Jeg har fået nogle tabletter, som hjælper mod udtørren af slimhinderne i munden, som jeg kan køre med, og det synes jeg virker. Så det skal jeg bruge under løbet, siger Henning Larsen om en af de fordele, der er ved at have testet kroppens reaktioner i varmen.

Utallige gøremål

Mens Henning Larsen tilbringer sin tid på cyklen, med golf og i poolen, er holdet fuldt beskæftiget med alle forberedelserne, som sker bag kulissen. En start som gav en forsmag på, hvad man som RAAM-hold ligeså godt kan forberede sig på fra start.

– Halvvejs herovre fik vi en besked om, at vores bolig var blevet dobbletbooket, så vi måtte finde et nyt sted at bo. Det gav lidt ekstra udfordringer. Men det ligger godt i tråd med den måde, vi skal arbejde på undervejs, hvor der hele tiden sker noget uforudset, så vi må ændre planer og navigere i de udfordringer, som pludselig opstår, siger Finn Lausten, der er holdleder for Henning Larsens hold i år.

Følgebilen og camperen skal indrettes med elektronik, så vi hele tiden kan holde gps’er, telefoner og andre hjælpemidler opladet.

Der er strikse regler fra løbets side i forhold til alt fra blinklys, reflekser og trekanter på bilerne for at sikre rytternes sikkerhed bedst muligt.

Der bliver storshoppet med alt fra kølertasker til madvarer.

Der er blevet købt internet og telefoni.

I køkkenet bliver der eksperimenteret med kalorieholdige retter til Henning.

Ruten på tværs bliver dobbelttjekket på GPS’erne til de to biler og Hennings cykelgps’er.

Der skal vaskes tøj og laves mad.

Sætte sponsorklistermærker på bilerne.

Dertil kommer de obligatoriske møder, holdet skal deltage i fra Race Across America-organisationens side. Og mange mange flere små-opgaver

Men selv om der er mange ender, der skal nå sammen, er holdet tre dage før starten godt med i forberedelserne.

– Jeg er overrasket over mængden af de mange små opgaver, der skal løses, for pludselig løber tiden. Men alle på holdet er virkelig dedikerede og griber de opgaver, der skal løses – uanset om de er store eller små, siger Finn Laustsen, der er holdchef.

– Men vi har det godt. Vi bor lige ned til vandet, og jeg ser vildt frem til at få sat ”toget” i gang, siger Finn Lausten.